Dzīvojam globālo pārmaiņu laikmetā, kad strauji mainās viss, sākot ar ceļošanas un atpūtas paradumiem, līdz pat tehnoloģijām, bez kurām jau šobrīd ir grūti iedomāties savu dzīvi. Likumsakarīgi, ka mainās arī biznesa vide. Manuprāt, start-up uzņēmumi ir skaidrs nākotnes biznesa vēstnesis.

Start-up uzņēmumu nozīme Latvijā

Vērojot biznesa vidi Latvijā vien gada griezumā, pamanāmi vairāki fakti, kas apliecina start-up uzņēmumu nozīmīgumu. Piemēram:

  • Rīgā notika 2 nozīmīgas starptautiskās start-up konferences – "Silicon Valley Comes to the Baltics" un "TechChill Baltics". Kopā tās apmeklēja vairāk nekā 1500 interesenti;
  • 2015.gada decembrī Latvijā tika piedzīvots pirmais zinātniskā start-up veiksmes stāsts – vācu lieluzņēmums "Schaeffler Group", kas ir funkcionālo virsmu tehnoloģiju līderis starptautiskajā tirgū, iegādājās Latvijas SIA "Naco Technologies";
  • 02.02.2016. Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisija oficiāli apstiprināja angļu valodas vārda "start-up" tulkojumu latviešu valodā – "jaunuzņēmums", pieļaujot arī tik ierastā angļu vārda lietojumu;
  • 15.02.2016. oficiāli tika reģistrēta biedrība "Latvijas Start-up uzņēmumu asociācija", kurā jau sākotnēji iesaistījās 30 dalībnieki, pusgada laikā biedru skaits ir dubultojies;
  • 2016.gada maijā Latvijā darbību uzsāka pirmais starptautiskais biznesa akselerators "Startup Wise Guys";
  • 2016.gada augustā valdība apstiprināja Ekonomikas ministrijas izstrādāto valsts atbalsta programmu, kuras ietvaros start-up uzņēmumiem, sākot no 2017.gada, būs pieejams finansējums, kopumā 30 miljoni eiro, kas tiks nodrošināts caur sēklas un sākuma kapitāla fondiem;
  • 2016.gadā par pelnošāko uzņēmēju Latvijā kļuva SIA "Miktorīkls" līdzīpašnieks Arnis Riekstiņš, savukārt SIA "Mikrostīkls" sākotnēji darbību uzsāka kā start-up uzņēmums;
  • 29.09.2016. Ministru kabinetā tika apstiprināts Ekonomikas ministrijas sagatavotais Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likums, kurš šobrīd jau ir ceļā uz izskatīšanu Saeimā;
  • vien retais medijs šobrīd neraksta par start-up uzņēmumiem, tā ir teju ikdiena, bet salīdzinājumam jāatgādina, ka 2012.gadā vārds "start-up" medijos minēts vien 10 reizes gadā.